top of page

Procedura emitere ATR din 2026 publicată de Transelectrica; Termenul licitaților pentru capacitate de racordare posibil să fie amânat.

  • office006034
  • 7 oct.
  • 7 min de citit

ree

7 oct 2025, autor PV Romania / Av. Mihaela Nyerges


Licitațiile de capacitate de racordare ar urma să fie demarate anul viitor, dar seful Autoritatii de Reglementare (ANRE),  admite că e posibil ca termenul sa fie amânat. Pe 3 octombrie 2025, Transelectrica a publicatat Procedura de Alocare a Capacității de Rețea pentru Racordarea Unităților de Producere, valabila din 2026 si metodologia de obtinere a ATR


Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) va discuta în perioada următoare cu Transelectrica, pentru a vedea dacă se poate implementa cu succes, funcțional de la început, mecanismul de licitații de capacitate si obtinere a ATR-urilor din 2026, a anunțat, la Profit Energy.forum, George Niculescu, președintele instituției.


Noile reglementări ar trebui să asigure racordarea la rețea pentru proiectele care se și implementează, fără ca acestea să fie blocate de capacitățile rezervate de proiecte fantomă, care rămân doar pe hârtie. "În ce privește licitațiile de capacitate, o reglementare pe care mi-am dorit-o încă de la începutul mandatului, am spus că trebuie găsit un filtru în așa fel încât să îi departajăm pe cei care fac proiecte și pe cei care racordează la rețea proiecte. Și am la stânga mea pe cineva care mai devreme spunea că nu poate să aibă acces la rețea pe cât de mult și-ar dori, pentru că rețelele sunt artificial blocate de proiecte fantomă care nu se vor racorda niciodată. Și atunci, de aceea, modificarea regulamentului de racordare, în sensul în care făceam alocarea de capacitate într-un mod competitiv și, în plus, puneam și niște garanții, tocmai pentru ca intenția să devină realitate, megawații să nu fie pe hârtie, să fie în rețea", a spus Niculescu.Noul mecanism aflat în lucru ar trebui să fie complet operațional de la început. "Aici, cred că trebuie să avem, în perioada următoare, o discuție cu colegii de la Transelectrica, ca să vedem dacă putem să implementăm de la 1 ianuarie cu succes, fără să mai dăm rateuri cum statul și instituțiile de stat în general poate că au mai dat rateuri în ultima perioadă. Vrem să facem un lucru care este funcțional de la început, foarte bine funcțional de la început și pentru asta o să am discuții cu colegii de la Transelectrica, să vedem exact cum operaționalizăm foarte bine acest lucru", a explicat șeful ANRE. De anul viitor, va fi introdus un mecanism de alocare prin licitație a capacităților disponibile de racordare, pentru limitarea volumului imens de solicitări, dar și pentru creșterea veniturilor aflate la dispoziția operatorilor pentru investiții în extinderea, întărirea și modernizarea rețelelor.

 

În mijlocul anului 2024, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei din România („ANRE”) a adoptat Metodologia de alocare competitivă a capacității de racordare la rețea (denumită în continuare „Metodologia ANRE”), care urmează să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026. Conform acestui cadru, Operatorul de Transport și Sistem TRANSELECTRICA („OTS”) este obligat să pregătească, până la 1 iulie 2025, atât procedura de implementare, cât și ghidul operațional pentru platforma de licitații.


În urma unei întârzieri de câteva luni, pe 3 octombrie 2025, OTS Transelectrica a publicat Procedura de Alocare a Capacității de Rețea pentru Racordarea Unităților de Producere (denumită în continuare „Procedura OTS”), Documentul OTS il puteti consultat aici sau in atasament.

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://web.transelectrica.ro/noutati/noutati/612_2025.10.03_11-34-22.pdf

 

 În esență, Procedura OTS o oglindește în mare măsură pe Metodologia ANRE, introducând doar un număr limitat de clarificări procedurale suplimentare. In atasament puteati accesa documentul

Avocata Mihaela Nyerges, a facut o scurta analiza a Procedurii OTS. Mai jos analiza in limba romana. Varianta in limba engleza o puteti citi aici: https://www.nrgpartners.ro/publications/upgrades-grid-capacity-tenders


În ceea ce privește platforma de licitații, se pare că nu va fi dezvoltată o platformă dedicată, iar licitația va fi desfășurată, în schimb, prin e-mail și pe site-ul web al OTS.


Pe de o parte, noul sistem de licitații aduce câteva evoluții pozitive — o predictibilitate mai mare în ceea ce privește lucrările de dezvoltare a rețelei necesare pentru racordare și o responsabilitate sporită a operatorilor de rețea în finalizarea la timp a acestor lucrări. Acest lucru marchează o îmbunătățire notabilă față de cadrul actual al ATR-urilor (Avize Tehnice de Racordare), care nu oferă o responsabilitate clară pentru execuția la timp a lucrărilor de dezvoltare incluse în planurile de dezvoltare ale operatorilor de rețea și lasă o incertitudine semnificativă cu privire la finalizarea lucrărilor care nu sunt incluse în astfel de planuri.


Pe de altă parte, rămân mai multe preocupări, inclusiv:

  • potențialul pentru costuri de racordare mai mari, deoarece prețurile de licitație ar putea depăși costul real al lucrărilor de dezvoltare necesare și ar putea acoperi lucrări care devin redundante în urma expirării altor ATR-uri, având în vedere absența unui mecanism de recalculare;

  • riscul unui acces limitat la rețea în primii ani de implementare din cauza capacității disponibile insuficiente;

  • nealinierea calendarului licitației cu etapele generale de dezvoltare a proiectului, ceea ce poate crește riscurile pentru investitori;

  • incertitudinile privind coordonarea licitației cu procesul mai larg de racordare la rețea.


1. Solicitări acoperite de licitație

Procesul de licitație se aplică următoarelor solicitări:

  • unități noi de producție/producție combinată și consum cu sau fără instalații de stocare ≥5 MW;

  • instalații de stocare de sine stătătoare noi ≥5 MW;

  • creșterea capacității unităților de producție/producție combinată și consum existente prin adăugarea de noi instalații de producție sau stocare ≥5 MW;

  • adăugarea de noi instalații de producție/stocare la unitățile de consum existente ≥5 MW.

Din cauza inconsecvențelor dintre Procedura OTS și Metodologia ANRE, rămâne neclar dacă următoarele solicitări fac obiectul procesului de licitație:

  • adăugarea de instalații de stocare co-locate la unitățile de producție existente în cazul în care se mărește doar capacitatea de absorbție (nu capacitatea de evacuare) cu cel puțin 5 MW; și

  • solicitările de racordare la rețeaua de medie tensiune.

2. Procesul și calendarul licitației

Licitațiile vor fi organizate anual (Anul Y), acoperind o perioadă de alocare de 10 ani începând cu doi ani după licitație (Anul Y+2):

  • 15 ianuarie: OTS efectuează prima etapă a studiului de soluție globală pentru a determina capacitatea disponibilă fără lucrări de dezvoltare a rețelei, pe zonă de rețea la nivelurile 400kV/220kV/110kV și an de alocare;

  • 16 ianuarie – 28/29 februarie: Investitorii depun oferte pentru alocarea capacității în zona de rețea relevantă și anul de alocare corespunzător anului de punere în funcțiune previzionat;

  • 15 martie: OTS publică toate ofertele complete pe zonă de rețea și an de alocare;

  • 15 iunie: OTS finalizează a doua etapă a studiului de soluție globală, identificând lucrările de dezvoltare necesare pentru toate ofertele depuse și publică rezultatele, inclusiv capacitatea solicitată de investitori, capacitatea disponibilă (cu și fără lucrări de dezvoltare), valoarea estimată și anul de punere în funcțiune pentru fiecare lucrare de dezvoltare, prețul de pornire al licitației și datele licitației;

  • 15–28 iunie: Depunerea garanțiilor de participare;

  • Începând cu 1 iulie: Sesiuni zilnice de licitație organizate pentru fiecare an din perioada de alocare de 10 ani;

  • În termen de 5 zile lucrătoare de la licitație: OTS transmite contractele de alocare semnate ofertanților câștigători;

  • În termen de 5 zile lucrătoare de la primire: Ofertanții câștigători trebuie să transmită către OTS/Operatorul de Distribuție (OD) contractele semnate și garanția de bună execuție.

3. Scenarii de licitație

3.1. Scenariul A – Ofertele totale se încadrează în capacitatea disponibilă fără lucrări de dezvoltare a rețelei

  • Toate ofertele acceptate;

  • Nu se datorează preț de licitație;

  • Capacitatea nealocată se reportează pentru anul următor.

3.2. Scenariul B – Ofertele totale depășesc capacitatea disponibilă fără lucrări de dezvoltare, dar se încadrează în capacitatea cu lucrări de dezvoltare

  • Toate ofertele acceptate;

  • Se datorează prețul de pornire al licitației (calculat ca valoarea totală estimată a lucrărilor de dezvoltare împărțită la capacitatea totală de rețea disponibilă);

  • Capacitatea nealocată se reportează pentru anul următor cu recalcularea corespunzătoare a prețului de pornire al licitației pentru anul următor.

3.3. Scenariul C – Ofertele totale depășesc capacitatea disponibilă cu lucrări de dezvoltare

  • Ofertele acceptate în ordine descrescătoare a prețului de ofertă, în limita capacității disponibile;

  • Se datorează prețul de ofertă;

  • Ofertanții respinși pot alege între (i) asigurarea capacității în anul de alocare următor la prețul de ofertă; (ii) participarea la licitația anului următor; sau (iii) retragerea.

3.4. Scenariul D – Ofertele totale depășesc capacitatea fără lucrări de dezvoltare, și nu sunt disponibile lucrări de dezvoltare în anul de alocare respectiv

  • Lucrările de dezvoltare viitoare (puse în funcțiune în următorul an de alocare) sunt luate în considerare pentru determinarea capacității disponibile și a prețului de pornire al licitației;

  • Ofertele acceptate în ordine descrescătoare a prețului de ofertă, în limita capacității disponibile;

  • Se datorează prețul de ofertă;

  • Ofertanții respinși pot alege între (i) asigurarea capacității în anul de alocare următor la prețul de ofertă; (ii) participarea la licitația anului următor; sau (iii) retragerea.

4. Garanții financiare

  • Garanție de Participare (Bid Bond): 1% din prețul de pornire al licitației înmulțit cu capacitatea licitată;

  • Garanție de Bună Execuție (Performance Bond): 1% din prețul de alocare contractual;

  • Forma: Plată directă către OTS sau scrisoare de garanție emisă de instituții de credit recunoscute de Banca Națională a României.

Rămâne de clarificat dacă OTS va permite ca Garanția de Participare să fie mărită pentru a corespunde Garanției de Bună Execuție, evitând necesitatea suprapunerii garanțiilor pentru o perioadă scurtă.

5. Acordul de Alocare

  • Șablon: Acordul de alocare se va baza pe un șablon standard care urmează să fie convenit între OTS și OD-uri, reflectând termenii minimi stabiliți în Procedura OTS și Metodologia ANRE;

  • Termeni de Plată: Cel puțin 20% din prețul contractual trebuie plătit în termen de 30 de zile de la semnarea contractului, soldul rămas fiind scadent nu mai târziu de 4 luni de la data semnării;

  • Penalități de Întârziere: Se datorează penalități zilnice de 0,01% din prețul contractual (i) de către operatorul de rețea pentru întârzieri în finalizarea lucrărilor de dezvoltare, cu condiția ca investitorul să respecte termenul limită de punere în funcțiune a proiectului și (ii) de către investitori pentru întârzieri în punerea în funcțiune a proiectului, cu condiția ca operatorul de rețea să respecte calendarul de dezvoltare;

  • Rezolutiune pentru Întârziere la Punerea în Funcțiune: Contractul de alocare va fi reziliat automat dacă punerea în funcțiune a proiectului este întârziată cu mai mult de 5 ani.


Comentarii


bottom of page