top of page

CfD: clarificările privind contractele CfD sporesc bancabilitatea și introduce obligații de mediu ferme

  • office006034
  • acum 1 zi
  • 3 min de citit

29 iulie 2025, autor: Energynomics


Guvernul României a lansat în consultare publică o serie de amendamente la Hotărârea nr. 318/2024 privind cadrul general al schemei de sprijin prin Contracte pentru Diferență (CfD) pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon. Noile reglementări vizează atât proiectele câștigătoare din prima rundă de licitație, cât și pe cele care urmează să participe în sesiunea a doua – aducând modificări substanțiale în arhitectura contractuală, cu impact direct asupra bancabilității, predictibilității financiare și respectării principiilor de sustenabilitate.

Acces direct la plățile CfD pentru creditori – un pas decisiv spre bancabilitate

Unul dintre cele mai importante progrese constă în introducerea dreptului creditorilor de a accesa direct fluxurile financiare din contractele CfD, prin intermediul unui „Contract direct” (Direct Agreement). În baza acestuia, plățile către producători pot fi redirecționate către conturile agreate de finanțatori, iar aceștia beneficiază de drepturi clare de intervenție („step-in rights”) în cazul unor disfuncționalități în derularea proiectului. Totodată, producătorii rămân pe deplin responsabili contractual, însă au acum posibilitatea de a structura garanții clare și de a oferi instituțiilor de credit un cadru de recuperare mai sigur – aspect esențial pentru atragerea capitalului instituțional.

În sprijinul acestor drepturi, noile reguli impun și emiterea unei garanții de bună execuție în lei, în termen de 15 zile lucrătoare de la semnarea contractului CfD, pentru suma determinată la licitație.

Componentele DNSH devin obligații contractuale; conformitatea devine auditată

Un alt capitol-cheie al modificărilor este integrarea formală a principiului DNSH („Do No Significant Harm”) în structura contractuală CfD. În trecut, evaluările de conformitate cu cele șase obiective de mediu ale taxonomiei europene erau tratate preponderent ca documente justificative. Acum, respectarea DNSH devine o obligație contractuală explicită, iar autoritatea contractantă (prin OPCOM) capătă atribuții de monitorizare pe toată durata ciclului de viață al proiectului.

Declarația de conformitate DNSH, precum și autoevaluarea atașată, trebuie să acopere detaliat aspecte precum: adaptarea la schimbările climatice pe baza proiecțiilor IPCC, protecția resurselor de apă, măsurile pentru economie circulară și reciclare, prevenirea poluării, protecția biodiversității și evitarea utilizării terenurilor fertile sau forestiere. Includerea acestor angajamente în documentațiile de achiziții și execuție, precum și în contractele comerciale ale beneficiarilor, devine astfel o condiție de eligibilitate și continuitate a sprijinului CfD.

Alte clarificări esențiale: definirea capacității eligibile, mecanismul de indexare și condițiile de plată

Printre modificările importante introduse de proiectul de hotărâre se numără:

  • Redefinirea clară a „capacității eligibile” pentru CfD – aceasta trebuie să corespundă ofertei tehnice și să fie situată în perimetrul autorizat. Astfel, sunt excluse din sfera eligibilității echipamentele auxiliare care nu contribuie direct la generarea și livrarea de energie în rețea.

  • Clarificarea datei de începere a plății: aceasta poate fi condiționată și flexibilizată în funcție de actualizarea legislației sau de întârzieri în procesul de autorizare. Sunt stipulate expres cazurile în care anumite condiții nu mai sunt necesare în baza noilor reglementări.

  • Introducerea unui mecanism de indexare a prețului de exercitare (strike price) la fiecare 3 ani, dacă indicele prețurilor de consum (CPI) Eurostat depășește 10%. Ajustările se vor realiza conform unei formule predefinite, cu notificări în termen de 15 zile și aplicabilitate rapidă (în 3 zile lucrătoare).

    Crește siguranța contractuală, dar și responsabilitatea de mediu

    Prin acest set de modificări, Guvernul României consolidează structura juridică și financiară a mecanismului CfD, într-un mod care aliniază instrumentul de sprijin la cerințele de finanțare sustenabilă europene. Se creează un cadru mai previzibil, cu un risc juridic redus, ceea ce ar trebui să atragă mai multe instituții financiare interesate de proiecte regenerabile în România.

    Totodată, integrarea DNSH ca obligație contractuală pune presiune pe dezvoltatori să își calibreze documentațiile tehnice, achizițiile și contractele comerciale într-un mod coerent cu politicile de mediu ale UE.

    Următorul pas pentru investitori și dezvoltatori este clar: în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a noii hotărâri, toate contractele CfD deja semnate trebuie amendate conform noilor prevederi. Pentru cei care se pregătesc de licitațiile următoare, această claritate suplimentară ar putea face diferența între un proiect bancabil și unul amânat.


Proiectul de Hotărâre privind aprobarea cadrului general pentru implementarea și funcționarea mecanismului CfD, precum și celelalte documente – Anexa 1 (Modelul de Declarație DNSH și autoevaluare), Anexa 2 (Modelul Contractului direct dintre producător, OPCOM și creditori) și nota de fundamentare sunt disponibile pe site-ul Ministerului Energiei.

Comments


bottom of page